HB REAVIS GROUP

HB REAVIS GROUP a.s., Prievozská 2/A, 821 00 Bratislava Tel.: +421-2-58 30 30 30, Fax: +421-2-58 30 30 00, IČO: 31 346 065 IČ DPH: SK2020852449


Vážená pani poslankyňa, vážený pán poslanec,

V uplynulých týždňoch sa k Vám z médií alebo z rôznych rokovaní či stretnutí dostali mnohé informácie o výstavbe Auparku v Košiciach. Naša spoločnosť skoro 4 roky rokuje s mestom Košice o viac ako 3 - miliardovej investícií. Na blížiacom sa mimoriadnom zastupiteľstve, ktoré primátor plánuje zvolať do konca júla 2008, by sa mali definitívne vyriešiť všetky otázky spojené s touto výstavbou. Prianie investora, ktoré zrejme sľúbil splniť primátor. Jeden zo sľubov vedenia mesta, o ktorých poslanci ešte nevedia, ale aupark už vie?

Práve preto sme pre Vás pripravili materiály s dôležitými faktami a udalosťami, ktoré sprevádzajú túto plánovanú investíciu. Postavenie Auparku na Námestí Osloboditeľov v Košiciach môže pozitívne ovplyvniť životy všetkých Košičanov, ktorí od Vás očakávajú, že práve Vy a toto zastupiteľstvo bude to, ktoré vytvorí podmienky na rozvoj mesta a začne písať dejiny moderného a ekonomicky silného mesta - metropoly Východu. Mierne prehnané tvrdenie, že práve aupark má byť zlomovým momentom v dejinách vyše 700-ročného mesta.

Zosumarizovali sme pre Vás kroky, ktoré môžeme spoločne očakávať v najbližších týždňoch, mesiacoch a rokoch. Posúďte sami...

Porovnajte, koho z Vás oslovil a koho neoslovil HB Reavis Group týmto verejným prísľubom a zvážte, prečo.




Vedeniu mesta sme pred niekoľkými mesiacmi predostreli najprv ústne a potom aj písomne túto ponuku:

Vec: Verejný prísľub — ponuka na spoluprácu

Vážený pán primátor,

v nadväznosti na doterajšie rokovania zástupcov mesta Košice a našej spoločnosti vo veci riešenia dopravy v lokalite Námestia Osloboditeľov a výstavby obchodno-spoločenského centra AUPARK Košice si Vám dovoľujeme zaslať nasledovný

verejný prísľub - ponuku na spoluprácu:

Spoločnosť AUPARK Košice, spol. s r.o. sa zaväzuje zabezpečiť na svoje vlastné náklady a nad rámec svojich povinností kompletnú realizáciu úrovňového variantu (prvej etapy) dopravného riešenia v lokalite Námestia Osloboditeľov v zmysle priloženej projektovej dokumentácie v odhadovanej hodnote do 270 miliónov slovenských korún, HB Reavis Group sa prísľubom zaväzuje len k tomu, čo mu vyplýva z cestného zákona (§18 ods. 9). Na víťaza súťaže developerov trocha ponižujúce uchýliť sa ku klamstvu, že je to „nad rámec svojich povinností“ a neetické založiť na tejto lži obsah verejného prísľubu. Čo čestného ešte možno čakať od takéhoto partnera? HB Reavis Group dokonca nie je partnerom mesta vo výstavbe auparkuv Košiciach. Stavebníkom je firma aupark Košice spol. s r.o. Akékoľvek záväzky by mohli byť v budúcnosti spochybniteľné. Viď prípad Žilina, kedy sa HB Reavis tváril, že so stavbou vlastne nič nemá – to aupark Žilina... (?) a to za predpokladu, že:

- mesto Košice uzatvorí so spoločnosťou AUPARK Košice, spol. s r.o. zámennú zmluvu, ktorej predmetom bude vzájomná zámena pozemkov v zmysle špecifikácie, ktorá je prílohou tohto verejného prísľubu; a

- mesto Košice vydá pre účely konaní súvisiacich s výstavbou komunikácií, inžinierskych sietí, obchodno-spoločenského centra AUPARK Košice a všetkých súvisiacich stavieb v lokalite Námestia osloboditeľov, ktoré nebudú v rozpore s územnoplánovacou dokumentáciou, potrebné kladné záväzné stanoviská, súhlasy, vyjadrenia (bez podmienok, ktoré nevyplývajú z platných právnych predpisov a územnoplánovacej dokumentácie); a

- mesto Košice poskytne spoločnosti AUPARK Košice, spol. s r.o. súčinnosť potrebnú na úspešnú realizáciu uvedených stavieb.

Toto sú neprijateľné podmienky vnucované partnerovi – mestu, ktoré nemajú čo hľadať vo verejnom prísľube. Nie je povinnosťou samosprávy podieľať sa aj takýmito nadiktovanými bianco záväzkami na podnikateľskom úspechu, ale ani na neúspechu dobrodružného investora. Ten si mal byť od začiatku vedomý rizík svojej investície v tak citlivej lokalite Povinnosť stavebníka nemožno viazať na splnenie iných podmienok. Je to povinnosť vyplývajúca zo zákona. Samozrejme, bude môcť túto povinnosť splniť, až bude mať pozemky vo vlastníctve. Problém auparku je, že tieto pozemky nemá. Aupark podmieňuje že urobí to, čo urobiť musí, ak sa mesto zaviaže, že urobí to, čo urobiť nemusí. Postaviť komunikácie je záväzok auparku vyplývajúci zo zákona. Ak mesto urobí čokoľvek naviac - nad svoje nevyhnutné povinnosti – okráda tým svojich občanov. Tí budú musieť vyplatiť to, čo by mal platiť investor. Je to plánovaný ďalší bonus pre „dobrého a ústretového investora“

Veríme, že Vás táto ponuka na spoluprácu zaujala diktát podmienok? a v záujme nájdenia spoločného, obojstranne akceptovateľného východiska v prospech občanov mesta Košice si Vás dovoľujeme požiadať o rýchlu reakciu a záväzný postoj k doriešeniu danej situácie.

... ak by sme chceli našu investíciu „rozmeniť na drobné" môžeme povedať, že sa nejedná len o 3 - miliardovú budovu. ale pre mesto aj o ďalšie zbytočné a predčasné výdavky (napr. výstavbou vynútené urýchlenie viacerých dopravných stavieb v širšom okruhu, nutných na zvládnutie stavebného náporu a zvýšenej dopravy, preložka pamätníkov, dlhodobá operatívna reorganizácia dopravy – presmerovania, zriaďovanie dočasných aj trvalých náhradných parkovísk napr. pre zájazdové autobusy).

Podpora firiem z Košíc

V našich priestoroch nájde svoje miesto 160 obchodov a 500 kancelárií. Priamo vytvoríme 800 pracovných miest a nepriamo ďalších 1.500 pracovných miest v administratívnej budove. Každé ráno sa do tohto exponovaného územia bude musieť dostať 2300 zamestnancov a ďalšie tisíce klientov, zákazníkov a návštevníkov. Z pohľadu ekonomiky obchodného centra veľmi dobré – z pohľadu fungovania mesta obrovské ťažkosti. Námestie, ktoré predstavovalo silnú prestupnú stanicu, sa stane konečnou stanicou pre tisíce ľudí a okrem toho bude naďalej aj stanicou prestupnou. Ako manažér centra by som si mädlil ruky, ako manažér mesta by som si šiel kúpiť povraz.

Kancelárie budú zariaďovať firmy z Košíc a okolia. Podlahy, koberce, nábytok, elektronika, osvetlenie, počítačová technika, klimatizácie, telefóny v celkovej hodnote vyše 100 miliónov korún ostane priamo v košických firmách. Tak ako aj interiérové vybavenie a zariadenie 160-tich obchodov v hodnote vyše 400 miliónov korún. Niekoľko miliónov automaticky pôjde do reklamy /vizitky, propagačné materiály, inzercie v médiách, reklamné bilboardy .../ Tie isté koberce, podlahy, nábytok atď. v tejistej hodnote budú aj v prípade, že stavba bude mimo Námestia osloboditeľov.

Zo sídlisk a blízkeho okolia pritiahneme do centra mesta tisíce ľudí denne. Už je to rozobraté vyššie: zdroj radosti a príjmov pre aupark a zdroj kumulovaných dopravných problémov pre mesto. Z toho dôvodu môžu očakávať nárast návštevníkov a teda aj nárast príjmov podnikateliav centre mesta. Naše obchodno - spoločenské centrum zabezpečí kompletné služby pre verejnosť v plnom rozsahu / banky, medicínske centrum, pošta, informačné , kontaktné miesta pre služby ... /, čo pritiahne do centra mesta tisíce spokojných Košičanov.Tak tu si niekto myslí, že žerieme seno. Ak aupark zabezpečí pre verejnosť kompletné služby, ľudia využijú služby tam. Nebudú mať dôvod a ani čas zájsť aj inde, najmä keď auto budú mať zaparkované v suteréne a nebudú stíhať návrat do 3 hodín (čas bezplatného parkovania). Podnikatelia sa z Hlavnej ulice alebo presťahujú (aj do auparku), alebo odlivom zákazníkom im nastanú existenčné problémy. Bude to scénár z kapitoly „Pamiatková rezervácia“ – materiál si protirečí.

V Auparku sa nebude nachádzať žiaden veľký supermarket, tak ako je to v iných obchodných centrách v Košiciach, ale len malé potraviny s nadštandardným tovarom.

Kvôli miestu v auparku nové firmy vznikať nebudú. Naopak, budú končiť alebo sa len sťahovať z miest, kde ich aupark pripraví o zákazníkov.

MS v hokeji 2011

Košice sú historickou križovatkou obchodných ciest. Do mesta prichádza každým rokov viac turistov a všetci dobre vieme, že už dnes nepostačujú čísla občianskej vybavenosti / ubytovanie, stravovanie, parkovanie ... / V roku 2011 plánujeme v Košiciach hostiť svetovú špičku hokeja a v súvislosti s brzdením rozvoja na Námestí Osloboditeľov / Aupark, hotel Superior a hotel City/ by to bolo veľmi zlé zrkadlo organizácie šampionátu a samozrejme aj zrkadlo zlej manažérskej a politickej práce mesta. Takže vlastne MS v hokeji je viazané na aupark. Nebude aupark – nebudú MS.

Kultúra

V Auparku budú organizované desiatky kultúrnych podujatí, výstav, módnych prehliadok organizovaných inými subjektmi pre verejnosť úplne zadarmo. K dispozícií bude 6 kinosál, fitnes, bowling, biliard a mnohé ďalšie aktivity kultúrneho, spoločenského a športového charakteru.

Dnes je už samozrejmosťou ústretovosť pre imobilných občanov. Celý priestor je bezbariérový.

V centre mesta zvyšujeme počet sociálnych zariadení /toalety na každom poschodí/ pre každého zadarmo. Toto je veľké pozitívum a prínos pre rozvoj turistického ruchu.


Zeleň

Našou investíciou zvyšujeme aj množstvo zelene priamo v centre mesta. Podľa správy investora (EIA) má byť zlikvidovaných 211 stromov a k tomu 99 m2 krovín. Z vizualizácii na webe investora sa nedá napočítať viac, než 50 stromov, u ktorých sa ráta s korunou len 2-3 m priemeru. Na streche budovy sa bude nachádzať zelený park, zelené terasy a detské ihrisko pre verejnosť. Na vizualizácii toto nevidno, v správe sa o tom nepíše. V interiéroch nájdete živé stromy a fontány. Interiérová „kvetináčová“ zeleň je normálnym podnikateľským zámerom, ale v porovnaní so zlikvidovanou zeleňou vonku má pre mesto nulovú estetickú a úžitkovú hodnotu. Čiže prvá veta je klamstvom - množstvo zelene sa rapídne zníži čo do počtu stromov aj veľkosti, plánovaná alejová výsadba nenahradí efekt súvislého parku s kríkmi a trávou. HB Reavis zabezpečuje aj náhradu výsadby zelene, ktorá bude prebiehať formou vzrastlých stromov, teda nebudú to malé stromčeky, ale budú to stromy, ktoré majú priemer kmeňov nad 20 cm a to aj napriek tomu, že prevažná časť výrubu stromov je podmienená realizáciou rekonštrukcie komunikácie Štúrova - Palackého. S rekonštrukciou tejto verejno­prospešnej stavby ráta územný plán už od roku 1996. Ak územný plán ráta s rekonštrukciou, stavba auparku nevyvolá rekonštrukciu komunikácie, ale jej preloženie, situačne prispôsobené objektu. Preto toľký záber zelene (cca 1400 m2 parkovej plochy)!

Mestský rozpočet

Na daniach z nehnuteľnosti môže Mesto Košice získať našou investíciou desiatky miliónov ročne. Čím neskôr bude stavba dokončená, tým menej peňazí získa mesto na daniach do mestského rozpočtu. Stratená daň z nehnuteľností je pre mesto zanedbateľná položka oproti iným výdavkom, vyvolaným reorganizáciou dopravy v tomto významnom dopravnom uzle a viacerými narýchlo realizovanými dopravnými stavbami v širších územných vzťahoch. Výstavba auparku už po oplotení námestia vyvoláva potrebu vytvárania náhradných parkovacích miest, obchádzkové trasy vytvoria nápor na urýchlenie výstavby nových a skapacitnenie jestvujúcich dopravných stavieb v širšom okolí. To všetko, vrátane preložiek pamätníkov, bude musieť financovať mesto, lepšie povedané daňoví poplatníci, vďační za aupark.

Pamiatková rezervácia

Krajský pamiatkový úrad vidí obrovské pozitíva v uvoľnení priestorov v Mestskej pamiatkovej rezervácií, ktoré môžme očakávať odsťahovaním sa malých kancelárií z priestorov centre mesta do nových priestorov v administratívnej časti Auparku. Týmto uvoľnením sa odľahčí tlak na statickú dopravu v centre mesta a uvoľnené priestory sa budú využívať na nové bývanie, ktoré mestu opäť vráti život. Uvoľnené priestory nie sú dispozične riešené na bývanie. Keby predsa dochádzalo k obývaniu priestorov, budú chýbať obchody s výkladmi, služby a ľudia nebudú mať dôvod sa prechádzať tam, kde nič nové neuvidia, kde si nič nemôžu kúpiť ani si posedieť v kaviarničke. Mestská pamiatková rezervácia bez obchodov a služieb sa stane čudnou neatraktívnou kombináciou mŕtveho historického múzea architektúry pod holým nebom a sídliska s režimom nocľahárne.

------------------------------------------------------------------------------------------


Spoločnosť HB Reavis si plní všetky záväzky vyplývajúce zo zmlúv medzi Mestom Košice a našou spoločnosťou. Očakávali sme, že sa naša ústretová a veľkorysá ponuka smerujúca k vyriešeniu dopravnej situácie na námestí Osloboditeľov bez potreby dodatočných finančných zdrojov zo strany mesta Košice stretne s pozitívnym ohlasom a reakciami zo strany jeho zástupcov.

Spoločnosť AUPARK Košice si svoje záväzky a povinnosti vždy plnila a plní riadne a včas. Na rôznych fórach sa poslanec Matoušek aj iní sťažujú na rozpor medzi sľubmi z minulosti a relitou. Aupark tvrdil, že problémy nebudú a naraz sú, a nie hociaké! Navyše nad rámec svojich povinností a na svoje vlastné náklady realizovala aj ďalšie požiadavky mesta Košice; napr. prijala záväzok zorganizovať architektonickú súťaž podľa pravidiel Slovenskej komory architektov Súťaž nebola nad rámec, bolo to podmienkou mesta., projekčné pripravila projektovú dokumentáciu pre I. etapu aj pre II. etapu /výhľadovú/; a najmä svojím Verejným prísľubom sa zaviazala zabezpečiť kompletnú realizáciu úrovňového variantu (prvej etapy) dopravného riešenia v lokalite Námestia Osloboditeľov. Kompletné preloženie rušenej cestnej siete je povinnosťou zo zákona, ktorú mesto voči investorovi musí uplatniť, aby samo zákon neporušilo. Keď je len táto povinnosť predmetom verejného prísľubu, ten je bezpredmetný. S poľutovaním musíme konštatovať, že zo strany mesta Košice ako druhého zmluvného partnera sa nie vždy stretávame s ochotou dodržiavať dohody a zmluvné záväzky. Nech menujú konkrétny záväzok, ktorý mesto neplnilo. Nie blabla . Na strane kompetentných orgánov a útvarov mesta je často tendencia procesy zdržiavať, problémy neriešiť alebo ich riešenie a rozhodnutia alibisticky odkladať na neurčito. Mesto Košice nie je obchodná spoločnosť, založená na podnikanie. Je to samosprávny orgán s volenými zástupcami, ktorí sa zodpovedajú prednostne občanom, a to aj v prípade uzatvárania obchodných záväzkov. Uzatváranie a plnenie záväzkov mesta je možné len za účelom zastupovania záujmov verejnosti a trvaloudržateľného rozvoja mesta. Konanie mesta Košice našej spoločnosti spôsobuje škody vo výške stoviek miliónov slovenských korún, ktoré si naša spoločnosť voči mestu Košice zatiaľ neuplatňovala. (Napríklad len omeškanie a včasné nesplnenie povinnosti mesta Košice v zmysle článku III, bod 5 Zmluvy o spolupráci zo dňa 01.12.2004 spôsobilo našej spoločnosti ušlý zisk vo výške ušlého nájomného za obdobie viac ako jedného roka.) Vrcholom neserióznosti so znakmi diktátu je táto zmienka o náhrade stámiliónových škôd, v čase, keď Aupark nevie, či nadobudne celistvé vlastníctvo k všetkým pozemkom. Je to neprípustné (účelové) zastrašovanie samosprávy brániace jej slobodnému zákonnému rozhodovaniu! Naviac je použité na najnevhodnejšom mieste – vo verejnom prísľube!

V lokalite Námestia osloboditeľov sú blokované aj ďalšie investície /Hotel Superior, City Hotel/. Nie je len v našom záujme, ale aj v záujme mesta Košice realizovať investičný zámer v čo najkratšom čase, a preto veríme, že vedenie mesta umožní našej spoločnosti realizovať projekt AUPARK Košice bez zbytočných odkladov a bez vzniku škôd spôsobených neposkytovaním súčinnosti mesta Košice v zmysle článku III, bod 1 Zmluvy o spolupráci zo dňa 01.12.2004 ako aj marením investície zo strany zmluvného partnera.

Riešenie dopravy ako aj financovanie celého úrovňového variantu riešenia dopravy na Námestí Osloboditeľov v Košiciach sme odprezentovali vedeniu mesta, členom príslušných komisií, starostom dotknutých mestských častí ale aj médiám a širokej verejnosti. Ak sa pod prezentáciou dopravy myslí povinné verejné prerokovanie zámeru v rámci EIA vo februári 2008, treba si pozrieť amatérsky záznam na www.namestie.info. Je to dôkaz pohŕdania právom verejnosti byť informovaní. Nezúčastnil sa ho ani autor dopravného riešenia Ing. Titl. Náhradníci odpovedajúci na otázky o doprave len habkali. Ak sa pod prezentáciou financovania dopravy myslí šľachetnosť investora dať 100 mil. Sk do preložiek komunikácií, treba si pozrieť kúpnu zmluvu z 18. 6. 2004. Podľa nej spomínaných 100 miliónov je súčasťou kúpnej ceny pozemku, ktoré nadobúdateľ musí zaplatiť pod hrozbou odstúpenia mesta od zmluvy. Ak takýmito nepravdivými vyhláseniami vznikne škoda, môže sa mesto Košice podľa čl. V. ods. 5 zmluvy už teraz domáhať náhrady škody. Ešte raz prikladáme plusy a mínusy úrovňového a mimoúrovňového riešenia dopravy:

I. Etapa - Povrchové riešenie

II. Etapa - Mimoúrovňové riešenie

Mesto si dalo analýzou potvrdiť to, čo sa píše v cestnom zákone č. 135/1961 Zb. - preložka cestnej komunikácie je tzv. vyvolanou investíciou a hradí ju investor, ak sa musí uskutočniť kvôli inej stavbe. V §18 ods. 9 cestného zákona sa v súvislosti s vyvolanou investíciou na konci píše „zodpovedajúcej dopravným potrebám“. Mesto Košice definovalo svojím rozhodnutím potrebu - mimoúrovňové riešenie a aby zákon neporušilo, malo by voči investorovi uplatniť takýto rozsah vyvolanej investície. Zatiaľ sa za vyvolanú investíciu považuje povrchové riešenie, teda to, čo definoval ako potrebu mesta investor.

Je vysoký predpoklad, že zvýšenie priepustnosti námestia bude lákať tranzitnú dopravu prechádzať tadiaľ, centrom mesta, namiesto obchvatu, a môže nastať kolaps na križovatkách Moyzesova - Rastislavova a Palackého - Jantárová. Námestie sa má stať cieľom, nie prejazdom. Cieľom strategického riešenia dopravy v centre mesta by malo byť nie opätovné vytvorenie prejazdného koridoru, ale aby sa námestie stálo cieľom pre nástup do pešej zóny. Pre aupark ako podnikateľa je prirodzené, aby sa snažil mestu vnútiť svoju víziu dopravy na NO. Pre mesto by nemalo byť prirodzené nechať si vnútiť víziu, ktorá je v rozpore s víziou kapacitného dopravného uzla tranzitného významu a s dopravnou stratégiou vôbec. Aupark potrebuje dopravu na NO zastaviť alebo tranzitnú aspoň pozdržať – predsa kvôli tomu tam chcel byť. Kto zaparkuje v parkoviskách Auparku, ten v drvivej väčšine v Auparku aj zostane a na pešiu zónu zabudne. Tomu by mali slúžiť aj veľkokapacitné parkoviská v Auparku. Ak sa parkoviská zaplnia, aupark podobne ako v Bratislave prispôsobí režim ich využívania prednostne alebo len pre svojich hostí. Pri 2300 ľuďoch každodenne dochádzajúcich do zamestnania a 1121 plánovaných parkovacích miestach je reálny predpoklad, že pre „mimoauparkovú“ verejnosť sa s parkovaním rátať jednoducho nebude. Už predbežný režim (prvé 3 hodiny parkovania zadarmo) naznačuje, kto z parkujúcich bude zvýhodňovaný.



Úrovňové riešenie – obrázok vynechaný

Mimoúrovňové riešenie – obrázok vynechaný


Ponúkame Vám aj niekoľko čísel o tom, ako rozmýšľajú Vaši voliči - Košičania:

Najväčším nedostatkom verejných prieskumov je nezávislosť anketára. V tomto prípade zohráva možno ešte väčšiu rolu jednostranná informovanosť ľudí. Ak informovanosť ľudí aj verejný prieskum robí HB Reavis Group a / alebo s ním prepojený anketár, výsledok nemá výpovednú hodnotu. Opačný výsledok ankety je na www.namestie.info, pričom účasť na tejto ankete je anonymná a náhodilá, prístupná pre hocikoho.


Graf - vynechaný

S umiestnením Auparku na Námestí Osloboditeľov súhlasí:

66% mladých ľudí /študenti/ 67% zamestnaných ľudí 48% dôchodcov

Pre úrovňovú etapu riešenia dopravy na Námestí Osloboditeľov by sa rozhodlo 57% respondentov

46% Košičanom chýbajú v centre mesta najviac parkoviská.

92% Košičanov nie je spokojných s možnosťou parkovania v centre mesta, z čoho až 56% opýtaných je veľmi nespokojných.

O výstavbe Auparku, o riešení dopravy, možnosti parkovania a všetkých veciach spojených s našou investíciou sme informovali širokú verejnosť prostredníctvom médií, osobných stretnutí a rôznych akcií. Nevieme o tom, aby aupark zorganizoval aspoň jedno stretnutie s verejnosťou, napriek tomu sa zástupcovia auparku stretli s verejnosťou 2x. Prvýkrát v novembri 2007 na besede, zorganizovanej J. Bosákom v Cinefile. Tam čelili ostrej kritike za zamlčiavanie a prekrúcanie faktov http://www.sme.sk/c/3614008/Diskusia-o-kosickom-Auparku-bola-burliva.html. Druhýkrát na povinnom verejnom prerokovaní zámeru vo februári 2008 (zápis http://www.kosice.sk/), ktoré bolo do značnej miery zmanipulované a na ktorom mnohé otázky zostali nezodpovedané alebo odpovede nepresvedčili. Z obidvoch stretnutí sú k dispozícii filmové nahrávky.