Výzva členom Mestskej rady k zasadnutiu Mestskej rady 17.7. 2008

Ako člena Mestskej rady Vás vyzývame odmietnuť zaoberať sa na najbližšom rokovaní mestskej rady problematikou výstavby Auparku (predaj pozemkov, verejný prísľub). Uvádzame dôvody, ktorých splnenie považujeme za odkladacie podmienky ich zaradenia do programu budúcich rokovaní:

1. Verejný prísľub investora Aupark Košice, spol. s r.o. zo dňa 16. 6. 2008
- v rozpore s prívlastkom „verejný“ nie je zverejnený, dokonca nedisponujú ním ani poslanci mestského zastupiteľstva
- verejný prísľub nemôže zaväzovať tretiu osobu z nepodnikateľskej sféry (mesto Košice) k žiadnym pochybným budúcim právnym úkonom v prospech vyhlasovateľa
- verejný prísľub obsahuje nepravdivé údaje o financovaní dopravy v rozpore s uznesením MZ č. 1205 z roku 2006
- verejný prísľub vážne spochybňuje a znevažuje inštitút samosprávy a suverenitu jej rozhodovacích právomocí Schválením tohto verejného prísľubu by ste akceptovali aj neprijateľné formulácie v ňom.

2. Vecné bremeno
Zriadením vecného bremena na komunikáciách, ktoré sú toho času vo vlastníctve Auparku, poistiť sa proti možnému zneužitiu vlastníckeho práva proti záujmom mesta (napr. úmyselné obmedzenie dopravy, špekulatívny prevod práv na tretie osoby)

3. Vizualizácie
Aupark na web stránke stále prezentuje neplatnú vizualizáciu, čo možno považovať za pohŕdanie rozhodnutím o regulatívoch územného plánu. Na vizualizácii chýbajú prvky, ktoré by rušili idealizovaný dojem (napr. vjazdy / výjazdy z podzemných parkovísk, bezpečnostné zábradlie oddeľujúce chodcov od cesty, zeleň na terasách prístupných verejnosti), ale zostávajú „prikrášľujúce“ neaktuálne prvky (napr. ponechaná neprípustná výška administratívnej budovy, premostenie pre peších ponad cestu).

4. Archeologický výskum
Preukázanie a zverejnenie výsledkov archeologických výskumov. Zaistenie verejnej kontroly kedykoľvek (napr. web kamery) na budúcom rozsiahlom stavenisku a možnom archeologickom nálezisku, aby nedošlo k utajeniu prípadných vzácnych nálezov pri zemných prácach a aby tak bolo poistené dodržiavanie zákona č. 49/2002 Z.z. o ochrane pamiatkového fondu.

5. Posudzovanie vplyvov na ŽP
Preukázanie a zhodnotenie výsledkov posudzovania vplyvov na životné prostredie.

6. Doprava
Keďže doprava nie je predmetom posudzovania vplyvov na životné prostredie, mesto vo vlastnom záujme musí nahradiť tento vážny nedostatok zákona a dať nezávisle odborne posúdiť:
- Ekologickú kapacitu nových komunikácií (súlad s normou STN 736110 Projektovanie miestnych komunikácií), t. j. schopnosť priestorového a technického zvládnutia predpokladanej dopravnej záťaže aj s dodržaním ekologických limitov v dlhodobom výhľade realizáciou navrhovaného dopravného riešenia
- Riziko vzdať sa natrvalo plošnej rezervy pre verejné parkovisko v prospech veľkokapacitného, avšak komerčného parkoviska (Aupark v Bratislave pre veľký záujem zrušil verejné využívanie parkoviska)
- Porovnanie riešenia navrhnutého investorom a ideálnej varianty dopravného riešenia (bez zastavania Námestia). Ideálnym variantom je čo najdlhšie líniové zapustenie tranzitnej dopravy východozápadným smerom pod zem (potenciálne aj s verejnými parkoviskami), a ponechanie takto rozšíreného námestia na akékoľvek riešenie vzišlé z verejnej súťaže.
- Medzi mestom Košice a investorom musí dôjsť k dohode na jednoznačnom výklade cestného zákona č. 135/1991 Zb. v tom, že podľa §18 ods. 9 je vyvolanou investíciou hradenou investorom podzemný variant križovatky Štúrova-Južná trieda v odhadovanej cene 800 mil. Sk.

Vážený člen mestskej rady.

Mesto Košice, ktoré z vôle občanov zastupujete, má povinnosť a nesie nedeliteľnú zodpovednosť za vitálne funkcie v lokalite (fungovanie dopravy, stráženie architektúry, ochrana zelene a ŽP). Ponuka zábavy a zvýšených nákupných možností pre ľudí sú síce vítanou funkciou, ale nemôžu byť spomínaným povinnostiam mesta nadradené. Voči žiadnemu súkromnému investorovi nemá suverénna samospráva povinnosť podieľať sa na jeho obchodnom úspechu a riskovať tým podozrenia z korupcie, ktoré sa, žiaľ, nevyhýbajú ani tomuto projektu.

Aupark zásadným spôsobom zasiahne do spomínaných vitálnych funkcií srdca mesta. S istotou vieme, že jeho skutočný vplyv bude výrazný a trvalý, väčšinou negatívny s nepredvídateľnou intenzitou. Preto Vás vyzývame k zdržanlivosti v rozhodnutiach, ktoré môžu byť nezvrátiteľné alebo ktoré by viedli k zbytočným súdnym sporom, ktoré neprospejú žiadnej zo strán. Vývoj budeme naďalej pozorne monitorovať.

Nezhadzujte sa, prosíme, pred občanmi, Vašimi voličmi tým, že investor diktuje suverénnej samospráve svoje podmienky. Škandál okolo žilinského Auparku nech je dostatočnou výstrahou na opatrnosť a ostražitosť s rovnakým investorom. Podľahnúť súreniu investora by mohlo znamenať zopakovanie kardinálnej chyby pri bleskovom netransparentnom predaji pozemku v r. 2004 a obdobné znášanie následkov. Uchádzaním sa o tak zložitú lokalitu investor si mal byť od začiatku vedomý všetkých rizík a nemôže ich dodatočne prenášať na mesto jeho tlačením do predčasných, zložitých a nepripravených rozhodnutí.

Zároveň Vám oznamujeme, že prebieha právne skúmanie, či pri uzatváraní kúpnej zmluvy z r. 2004 na predaj nehnuteľnosti nedošlo k porušeniu európskych noriem štátnej pomoci a k jej neoprávnenému poskytnutiu. Tým, že sme Vás preukázateľne upozornili na nám známe riziká pokračovania projektu Aupark, budeme Vaše ďalšie rozhodnutia považovať za informačne podložené.

Týmto právnym preskúmaním urobíme zadosť schválenému uzneseniu č. 448 z XI. rokovania Mestského zastupiteľstva 24. júna 2004, ktoré vtedajší primátor nepodpísal, aby nevstúpilo do platnosti.

ZDÔVODNENIE:

Vyššieuvádzané podmienky sú logickým a plne oprávneným poistením vplyvu mestskej samosprávy na zabezpečenie vitálnych funkcií citlivej lokality Námestia osloboditeľov. Aj keď v konaní o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (EIA) sa investor na vlastnú žiadosť vyhol zákonom predpísanej povinnosti posudzovania variantného riešenia, terajšie okolnosti a patová situácia mu pri zodpovednom prístupe mesta budú značne komplikovať a predražovať výstavbu a dostávať ho pod časový tlak. Seriózne voči investorovi je teda

ponúknuť mu na výmenu inú alternatívnu, bezproblémovú lokalitu, na ktorej by mohol v súlade s územným plánom všestranne výhodnejšie, plnohodnotne a bez obmedzovaní realizovať svoj zámer.

Doteraz mesto neskúsilo urobiť tento logický krok na vycúvanie z patovej situácie!
Veríme, že dohoda o náhradnej lokalite je pri dobrej vôli možná a dokáže uspokojiť nielen rôznorodé záujmy obidvoch strán, ale tiež upokojiť čoraz vyšší počet odporcov zastavania Námestia osloboditeľov.

V Košiciach, 15.7.2008

S pozdravom:

JUDr. Mgr. Ladislav Rovinský, predseda Spolku na podporu skrášľovania Košíc a člen petičného výboru „Za záchranu Námestia osloboditeľov“ tel. 0905384171, rovinsky@orangemail.sk

Ing. Karol Labaš, tel. 055/6338544, 0908317467, karol.labas@stonline.sk