Čo robiť? (rozpracované)

01 eXpozícia, les, jazero, deň

Les, ticho, štebot vtáčikov. Zarastený muž (Adam) v stredovekom kostýme brúsi veľkú sekeru. Kropaje potu. Slnečný deň. Niekto sa naňho díva. Praskne halúzka. On zdvihne zrak. Les, nič sa nehýbe. Vráti sa k brúseniu. Spoza stromu, o ktorý sa opiera sa vynoria ženské ruky. Pomaly mu zakryjú oči. Stisne rukou rukoveť sekery. Vidí presvitať slnko. Žena v stredovekom kostýme ho zdvihne zo zeme. Pritisne sa k nemu. Čepeľ sekery jej tlačí na hruď, medzi prsia. Zosunie ju dole, pričom jej čepeľ prereže šnúrku na halenke. Dívajú sa jeden druhému do očí. Ona skĺzne mužovi k nohám. On Vyvráti hlavu k nebu.

Koruny stromov. Jeho tvár.

So zavretými očami s hlavou obrátenou k nebu stojí opretý o kmeň, recituje báseň:

ADAM

Kosti, šľachy, svaly a cievy
zalej krvou a do kože zabaľ
Mozog, črevá, srdce a pľúca
pridaj
Oči a zuby, silnejšie, zatni
Pozeraj, voňaj, olizuj a chytaj
Žer, pi, šukaj, ser, šti
Áj

Z koruny vyletí kŕdeľ vtákov. (Strom, o ktorý sa opiera padne s rachotom dolu.)

Pri drieku mu kľačí žena tiež oblečená v dobovom kostýme. Žena si oprašuje kolená. Muž si napráva kostým. Žena sa naňho spiklenecky usmeje a prstom si utrie pery. On jej úsmev opätuje. Žena zmizne medzi stromami. Vezme sekeru zo zeme. Pohne sa smerom, kde odbehla žena. Les redne a začína byť počuť elektronickú hudbu. Muž prichádza medzi skupinu zabávajúcich sa ľudí na brehu jazera. Hudba hraje z veľkých reproduktorov napájaných agregátom. Čapuje sa pivo, na stoloch je jedlo. Zábava je v plnom prúde.

Dievčina tancuje v dave. On sa zvíta s ďalšími dvoma mužmi v kostýmoch. Napraví jednému remeň.

adam

Ten nagelovaný s drinkom?

Prikývnu.

adam

Ďalší tímbilding, ďalší dobytok s prázdnymi očami, určený na porážku. A my ako šašovia im doprajeme krv.

Ľudia tancujú a bavia sa. Detaily tvárí zamestnancov. Nagelovaný muž sa vzrušene obzerá. Srkne si z drinku a obráti sa na muža v slnečných okuliaroch stojaceho vedľa.

MANAŽÉR

To je to prekvapenie? Historický šermiari?

Muž sa uškrnie a pozrie sa smerom k mužom v kostýme.

MANAŽÉR

To sú oni? Budú bojovať?

akcionár

Ty si bojoval?

manžér

Robím, čo môžem. Čísla mám v žltom pásme.

AKCIONÁR

Žltá je málo. Čo čakáš?

Muž podá manažérikovi kvapátko. Ten si kvapne do očí.

MANAŽÉR

Palec hore, prosím..

Pritúli sa k nemu dievčina v kostýme. Srkne si z jeho drinku a pobozká ho na krk. Krúti sa okolo neho a zvedie ho medzi tancujúcich. On sa vzrušene usmieva. Obzerá sa okolo seba. Hľadá pohľadom mužov v kostýmoch, akcionára.

Ženu z opodiaľ sleduje Skiro, jej pohyby, kvapne si do očí.

Muži obďaleč privalia na čistinku peň. Muž so sekerou si natiahne kapucňu. Ostatní dvaja sa stratia medzi tancujúcimi. Akcionár sa usmieva. Do manažéra ktosi drgne, ten sa zapotáca. Rýchlo sa vzchopí. Dievčina už pri ňom nie je. Vidí len kata a akcionára, nehybne stoja. Odrazu ho strhnú muži v kostýmoch. Hudba stíchne. Sotia ho ku pňu. Strhnú mu sako. Žena vytiahne pergamen a prečíta rozsudok.

Žena

Za neustálu buzeráciu, ničnerobenie, zdieranie, vyvyšovanie sa, poberanie vysokého platu z práce nás všetkých a za nedostatočné odvody šelme, dnes potrestáme sťatím nášho manažéra Maroša Holuba.

Ľudia sa zhŕknu do kruhu a zarazene sa dívajú. Niektorí sa smejú, niektorí sú vyľakaní, vzrušení. Manažéra oprú o peň. Ten sa snaží pohľadom nájsť akcionára. Ten už nestojí na svojom mieste. Pozrie nad seba. Kat sa díva iným smerom. Pozrie tam i on. Akcionár ukazuje palec dole. Sekera zletí. V dave to zašumí. Niektorí sa odvrátia, niektorí vzrušene vytriešťajú oči. Po zemi sa kotúľa umelá hlava. Sekera je zatnutá v pni, vedľa manažérovho krku. Ten so šialeným úsmevom kričí neartikulovane. Znovu začína hrať hudba. Ľudia tlieskajú. Muži v kostýmoch sa ukláňajú. Akcionár si dáva dole okuliare a kvapne si do očí z kvapátka.

Je rok 2036.

Noc, sen, výbuch, int.

Skiro spí, vedľa neho leží dievčina s ryšavými vlasmi. Výbuch. Vstane, napustí si vodu z vodovodu. Pristúpi k oknu. Za oknom na obzore vidí výbuchy. Na ulici sa potáca opilec.

exteriéry 03 skirov byt, interiér, ráno

Sedí v kresle pod oknom, spí. Dievčina v tej istej polohe leží v posteli. Zobudí ho televízor, ktorý sa zapne. V televízii vystupuje milionár v propagačnom videu na rôznych lukratívnych miestach. Nonšalantne hovorí:

milionár

Všetko to bohatstvo, je Vašim dielom. Vďaka šelme sa podarilo zvrátiť krízu, mali by sme byť vďační a my sme vďační všetkým tým statočným mužom a ženám, ktorí držia sen o ľudstve nažive. Vďaka tomuto bohatstvu a tých, ktorí sa oň starajú, rozmnožujú ho a nesú riziká podnikania. Ináč by nás čakala apokalypsa a zánik. Všetci si pamätáme hrôzy zo začiatku tisícročia. Niekedy to nie je ľahké, treba prehltnúť mnoho horkých rozhodnutí, no inej cesty niet. Byť bohatým je poslanie. J&T

Skiro sa oblieka, v posteli mu leží dievčina. Ryšavé vlasy. Po zemi sú pohodené časti stredovekého kostýmu.  Na obrazovke mu ide porno. Kvapne si do očí kvapky.

ulica, ráno

Skiro ide na motorke mestom. Na bočnej ulici zakrývajú mŕtvolu.

pred office budovou

Pred veľkou presklennou budovou mu kolega ukazuje svoje nové „sklíčko“. A vysvetľuje mu novinky.

kolega

Ahooj Skiro, tak som ho zohnal, pozri. Dobré nie? Potrasiem a zapne sa. A teraz klasický tačped. Dzivé nie?

Skiro uznanlivo prikývne a s prilbou pod pazuchou vôjde dnu.

04 interiér, office, ďeň

Pracuje za počítačom, na druhej obrazovke mu beží porno – do pozadia. Hrá mu ľahká elektronická hudba, ktorá ho poháňa vpred a pripravuje na večer. Odklikáva tasky, červené presúva do priečinka ALERTS. Prehľadáva staré facebook profily, ľudí, na ich základe kádruje žijúcich potomkov. Kolega otvorí dvere a volá ho na biokávu.

kolega

Dopovedz mi tú príhodu s tou čiernovláskou z druhého. Počul som, že Adamovi dala hlavu v lese.

skiro

Bola u mňa potom. V stredoveku by ju upálili, tá čo vystrájala a nič sme si nedali pritom. Čiže ležím tam úplne nahý, čakám, ona je v kúpelke. Zrazu počúvam, že také čudné zvuky odtiaľ idú. Tak som vstal, pomaly idem k dverám. Ona začala bezomňa sama s rukoveťou meča, ktorý si doniesla so sebou. Videla, že ju vidím a bola. Chvíľu s ňou cukalo, roztiahla nohy a v jej očiach som videl, že ma chce.

Kolega si srkne z kávy a zakvapká si košeľu. Zanadáva, odíde na záchod. Pristaví sa kolegyňa.

kolegyňa

Skiro, vážne?

Skiro sklopí zrak a odíde do svojej pracovňe.

05 interiér, klub, noc

Hudba naberie grády. Je v podniku, kde to žije, ľudia tancujú v eufórii. Pozerá si tancujúce dievčiny. Cez slamku sŕka zázvorové pivo. Pohľady dievčiny, úsmevy. Na záchodoch počuť rytmické búchanie a vzdychy. Rytmus sa preľne do hudby a tanca ľudí. Kamera medzi nimi nájde Skira. Dievčina si berie veci a odchádza. Rozlúčia sa pohľadom. Kvapne si do očí kvapky. Tancuje.

06 interiér, skirov byt, ráno

Ráno. Iná holka v posteli. Čierne vlasy. Správy, v ktorých informujú o počte mŕtvych v dôsledku permanentnej vojny a predpoveď rizikového faktora na dnes. Motorka. Práca.

07 Exteriér, OFFICE, deň

S manažérom fajčia na streche budovy.

manažér


Kurva Skiro, ja som videl, že teba to nebaví.

skiro

Na čo myslíš?

manažér

To divadielko s tým sťatím.

SKiro

Jáj, nié, v pohode, dobrý nápad. Myslím, že viacerí sa vyventovali pri tom. Nebudú teraz chvíľu spriadať plány po baroch na tvoju fyzickú likvidáciu.

MANAŽÉR

Ja viem, veď preto to robíme. Prišlo to zhora. Vyhodnocujú nálady a prijímajú opatrenia. Ty by si tiež chcel, aby som zomrel?

skiro

Niekedy.

MANAŽÉR

Zjebuješ!?

Skiro

Áno.

Manažér sa podozrievavo pozerá na Skira. 

MANAŽÉR

Počuj, mal som sa ťa spýtať, ako si spokojný s tvojou prácou.

Skiro

Som. Spokojný.

MANAŽÉR

A ohodnotenie?

SKIRO

Vieš, že by som nenašiel v okolí lepšie. Za to, čo robím. Som ten šťastnejší. Poznám ľudí, vyrastali sme na jednom sídlisku a sú za hradbami. Nemali ani na mestskú daň. Ja celý deň sedím, odchytávam chybové hlásenia programu, ktorý beží sám. A na konci dňa môžem vyraziť na High end. Trochu kvapiek, hudba, zaplatiť účty a tak dokola. Kto by dnes bol nespokojný s takým zaradením. Pravda, keby ťa sťali naozaj...

MANAŽÉR

Ty si kokot! Ozaj, to sa mi snívalo, že mi moja žena pristúpila penis a pýtala sa ma, čo to je. Musel som jej to vysvetľovať, že na čo slúži. Mala ho medzi palcom na nohe a ukazovákom. Až som sa urobil a ona sa zľakla.

Skiro sa zasmeje. Na obzore čosi vybuchne, stúpa dym.

08 Ext/int, ulica/bar, večer

Večer stojí pred podnikom, kde sa dá zaplatiť beztiažový sex. Nemá na to. Díva sa na obrazovku, kde beží reklama. Kvapne si do očí kvapky. Sedí v podniku, pozerá po ľuďoch. Prisadne si k dievčine. Položí jej ruku na stehno. Pozrú na seba. Dlhý pohľad.

09 int, byt, ráno

Správy. Dievčina pod perinou. Blonďavé vlasy. Kvapky do očí. Motorka. Práca. Diskusia o šelme.

10 ext, office, podvečer

S kolegom pred budovou.

kolega

Daj mi kvapku.

Podá mu ampulku, kolega si kvapne do očí.

kolega

Výborné. Mňam, mňam. Ale zajtra, zajtra je piatok, donesiem svoje, mám z Rwandy, stierajú pot mladým ženám, ktoré vystavia krátkemu žiareniu. Keď si to dáš, vidíš celé dejiny, Afriku, cítiš tú mladosť, silu, keď sme to ešte mali, čistá esencia. Mám rád piatky, držia ma pri živote.

INT., office

Spoločne hlasujú o prepustení kolegu. Ten má minútu, aby ich presvedčil. Vedenie sedí za stolom, zamestnanci na sedadlách. Kolega tam mlčky stojí. Pozerá sa im do očí. Skiro sklopí zrak. Iní to berú ako rutinu. Manažér povzbudzuje dotyčného. Jemu tečú slzy. Minúta prešla. Pristúpia k hlasovaniu. Všetci zdvihnú ruky okrem Skira. Manažér počíta hlasy.

MANAŽÉR

12 z 13?

Skiro zdvihne ruku. Všetci sa obzrú.

MANAŽÉR

Fajn, Ivana Straníka sme týmto prepustili, ďakujem vám, vidíme sa zajtra.

Rozchádzajú sa. (scéna, v ktorej sa rozhoduje, charakter)

11 ext/int, ulica/bar, večer

Kráča nočnou ulicou. Za rohom sa strieľa. Cez výklad zazrie v kaviarni dievčinu v zelenom. Vráti sa ku vchodu. Vstúpi do podniku, kde nechcú pustiť ošumelého chlapíka. Sadne si tak, aby na ňu videl. Ona si ho nevšíma. Vyberie si kvapky a ide si kvapnúť. Ošumelý chlapík zápasí s vyhadzovačom, pretlačí sa dovnútra, sotí do Skira, jemu sa vyšmykne ampulka a roztriešti sa na zemi, v odleskoch vidno celý bar. Vyškereného chlapíka, ktorý sa prstom zo zeme snaží nabrať si z rozliatej tekutiny, vtiera si ju do očí, spolu so sklom, krv zahmlieva obraz. Skiro zanadáva.

skiro

Piči!

Zháči sa. Sedí a díva sa po ľuďoch v bare, na dievčinu v zelenom. Ona si ho nevšíma. Ide k baru. Vyberá si z ponuky alkoholov. Chlapík tancuje medzi ostatnými. Stojí mu. Skiro popíja obzerá sa po dievčine. Tá si číta. Objedná si ďalší pohárik. Prisadne si vyzývavo oblečená žena. Díva sa naňho kútikom oka. On je v rozpakoch. Vyhadzovač niekoho hľadá.
Naveľa sa odváži.

skiro

Nemáte káčko?

dáma

Čo prosím?

Naznačí kvapnutie do očí. Dáma sa znechutene otočí.

dáma

Feťák.

Vezme si pohárik a odíde. Dievčina v zelenom zdvihne zrak, pozrie sa Skirovým smerom. Vyhadzovač vyvádza chlapíka z podniku. Skiro si berie celú fľašu.

ráno, ulička za barom

Skiro leží medzi odpadkami. fľaša rozbitá naokolo. Má črepinu v ruke. Vstane a oprašuje sa. Vedľa leží chlapík z baru, žmurkne naňho.

chlapík

Rozbjebali sme sa včera fajne.

Skiro si vytiahne črepinu. Snaží sa zastaviť krvácanie. Vôjde do podniku. Dievčina v zelenom umýva poháre. Ošetruje mu ruku. Ponúka mu kávu a koláč.

poobede, práca

V práci ho volajú na tímbilding. On však ide po dievčinu v zelenom. Na motorke ju vezme nad mesto. Rozpráva mu o svojej práci aktivistky v osadách. On o svojej práci nehovorí. Dohodnú sa, že s ňou pôjde do osady. Rozlúčia sa pusou.

RáNO, DOMA

Spí sám. Ráno si robí raňajky, sedí na balkóne.

DOOBEDU, EXTERIéR

Motorkou ide krajinou. Príde k malej strohej budove. Stretáva sa  dievčinou v zelenom. Spolu s jedným z posledných Rómov idú na miesto, kde bola osada. Nájdu len  zvyšky. Prehnala sa tadiaľ smršť, ktorá zabila 12 ľudí, z toho 8 detí. Muž im ukazuje miesto, kde plechová strecha rozštvrtila 3 z nich. Muž hovorí, že v Maďarsku boli toho roku už tri tornáda.

noc, doma

Skiro vezme dievčinu do kina a na večeru. Večer spolu spia, jemu sa nepostaví.

ráno, doma

Ráno sa rozprávajú. On jej hovorí o svojej práci. Ona mu povie, čo vlastne robí, čo znamená to odchytávanie chýb a zadeľovanie do priečinkou. On to nevedel, nevedel, že pracuje na nadnárodnom sledovacom programe. Dostanú sa až k tomu, že vďaka nemu je potláčaná akákoľvek opozícia režimu veľkej šelmy. On tomu nechce veriť, hádajú sa, vysmieva sa z jej práce. Rozídu sa.


Skiro si v uličke nakúpi ďalšie kvapky. Predávkuje sa kvapkami do očí. Svet je rozmazaný. Bar. Sex. Motorka. Posteľ. Leží a civí do stropu. Na strope sa míňajú dni s nocami.

-

Je ráno. Správy. Holka v posteli. Kvapky do očí a práca. Skiro má bradu. Strihová sekvencia dňa za dňom. Mení batériu v bábike s ktorou spí.

-

Večer vidí  pri ceste dievča- štetku. Pristaví sa. Je to deivčina v zelenom. Nie je celkom jasné, či je to ona. Nepamätá si ho. Má prázdny výraz.  Skiro ju tam nechá. Noc. Dievčina zmizne v húštine za zastávkou. Nad mestom prejdú dni a noci.

int., vlak, noc

Vo vlaku sedí Maďo. Pozerá do tmy za oknom. Z tmy sa mu vynárajú situácie ako s puškou hľadí na hrozné výjavy. Z tmy naňho civý jeho prázdny výraz. Strieľa. Počujé stonanie, výkriky, nárek. Malé dieťa mu stojí pri nohách a dáva mu formičku. On sa usmeje. Chce ho pohladkať po hlave, dieťa odbehne. Skrúti prsty do dlane a zloží si ju na stehná.

int., starý dom, ráno

Zažína svetlo v miestnostiach. Všetko úhladne upratané. Kvety sú zvädnuté. Vetrá. Prezerá miestnosti, volá na mamu. Nie je tam. Zloží si veci. Sedí na posteli, zoberie do rúk fotoalbum na nočnom stolíku. Radostné detstvo, s bratom a rodičmi. Plače. Telefonuje bratovi. Na obrazovke sa objaví brat v akejsi osade.

BRAT

Maďo!

Maďo

Kde si? A kde je mama?

brat

-ticho-

MAĎO

Teraz som sa vrátil, kurnik, čo sa tu deje? Zase si v problémoch?

brat

Za hradbami som, Maďo môj.

MAĎO

Čo sa stalo?!

BRat

Nemal som už z čoho platiť a mamu zobrali, zobrali, zobrali do ústavu.

MAĎO

Veď som posielal, celú výplatu.

brat

Nestačilo to. Oni teraz robia výpočty dopredu. Prišiel list, že podľa výpočtov, budeme dlžní, oni to vedia už dopredu. Tvoj plat šiel už dopredu, na splátky, aj za ústav.

MAĎO

A tvoj plat?

brat

Nás prepustili. Začali klonovať neandertálcov, oni sú lacnejší, robia prakticky za jedlo a silnejší sú.

MAĎO

V ktorom ústave?

brat

402

MAĎO

A ty?

BRAT

Olšany.

MAĎO

Prídem za tebou.

brat

Nechoď, nepustia ťa späť. Radšej choď za Annou a pomôž jej s deťmi.

Maďo plače. Otvorí album, ukazuje bratovi fotku z detstva.

MAĎO

Tu sme boli v Olšanoch pred 20 rokmi.

brat

Nič už nedáva zmysel.

ext., záhrada psychiatrickej kliniky

Na lavičke sedí stará žena. Maďo si k nej prisadne. Chytí ju okolo ramien. Ona robí grimasy.

mama

Načo si prišiel?

Maďo trochu zarazený, ale s porozumením.

mama

Koľkých si zabil?

MAĎO

112.

mama

112. A pozri, kde sme. Načo to všetko, čo tu ostalo, aby si to chránil so zbraňou?

MAĎO

Čo mám robiť? Mami!

mama

Načo som vás porodila?! Načo porodili mňa?! Veď to je hrozné!

MAĎO

Ja viem, viem, mami.

Pristúpi k nim sestra s liekmi. Do odmerky hodí kocočku. Podá ju mame. Ona ju prehltne. Sestra jej stisne a potiahne hrtan. Odíde.

MAĎO

Mama, mama.

MAma

Čo Maťko môj.

MAĎO

Ja som strieľal na terče, ale nepriateľ mi stál za chrbtom.

mama

Zabi ich, všetkých!

Ext., rušná ulica

Maďo sa stretáva s Annou a jej dvomi deťmi. Deti sa poslušne držia za ruky a staršie drži maminu ruku. Anna dá Maďovi pusu.

Anna

Je mi ho ľúto.

MAĎO

Nie preto som prišiel, Anna. Poslal ma, aby som ti pomohol s deťmi.

anna

Ako mi chceš pomôcť preboha? Veď si nevedel pomôcť ani svojmu bratovi, či mame.

maďo

To nie je fér Anna. Nie je všetko len o peniazoch.

anna

Si ako tvoj brat, kedy dopejete? Život je krutý, musíš bojovať.

MAĎO

Chceš sa rozprávať o boji?

anna

Vieš, ako to myslím. Deti potrebujú jesť, obliecť sa, musím im zaplatiť školu, lekára, terapeuta...

MAĎO

Potrebujú otca.

ANNA

Choď do riti.

MAĎO

Som tu, som späť. Ozvi sa kedykoľvek.

Pohladí deti po hlave. Anna ich vezme. Medzi časom sa deti presunuli k výkladu s hračkami a predháňali sa, komu sa ktorá hračka páči. Anna ich vezme za ruku a odchádzajú. Maďo sa otočí. Odchádza opačným smerom. Na rohu sa obzrie. Deti mamu ťahajú späť k výkladu. Maďo sa usmeje, zájde za roh. Minie ho chlapík s batohom v kapucni a sluchátkami na ušiach. On ešte chvíľu kráča, zamyslený. Všetko sa spomalý. Maďo hľadí do kamery. Preblikne mu záber z vojny. VÝBUCH. Otočí sa. Beží späť. Kamera ostáva na mieste. Spoza rohu sa valí dym a prach. Vybiehajú ranení ľudia. Okolo presviští dron. Kamera ide s ním. Dron sníma miesto výbuchu. Prenáša obraz ako televízne vysielanie. Maďo sa v pozadí skláňa nad mŕtvymi. Leží tam polovica muža s batohom, ešte žije. Zo sluchátok mu ide Bobby Mc Ferrin - Don´t worry be happy.

muž

Som v nebi?

Maďo nepríčetne pozerá naňho. Zatína päsť. Hľadá niečo v hneve. chce ho udrieť do tváre. Muž len opakuje ako v tranze svoju otázku. Maďo ho nedokáže udrieť. Muž umiera. Maďo kričí. Okolo je zmätok. Dron ho zobďaleč sníma, detekuje jeho tvár. Redaktor v štúdiu komentuje vysielanie.

redaktor

17. ulica, ulica DeHumanic, útočníkom bol Ernest Dunga, bytom Pereš 1406, bez predošlých záznamov, hoci zaradený v rizikovej skupine 7. Polícia už vyrazila za jeho kontaktnými osobami. Rizikový stupeň na dnes ostáva naďalej 3. Pre kanál TRR, Simone Olivier. Po reklame sme späť.

reklamný spot

Ron

Ahoj Jack.

Jack

Ahoj Ron.

Ron

Hovoria, že za to všetko môžu bohatí.

jack

To som prekvapený. Kto to hovorí.

ron

Ľudia tam vonku.

jack

Tam vonku?

RON

Áno, tam vonku.

jack

A čo oni vedia o tom ako to funguje tu vnútri.

Ron

Tu vnútri, myslíš tu, kde musíme kŕmiť šelmu a strážiť, aby sa neutrhla z reťazí.

jack

Áno Ron, my máme tú zodpovednosť, ktorú tí vonku nemajú, my nesieme to riziko, aj za nich, za tých všetkých tam vonku.

Ron

Máš pravdu Jack. Nie je nič zlé na tom byť bohatý, keď chrániš aj ostatných.

JACK

Presne tak Ron, nie je nič zlé na tom byť bohatý. Ktokoľvek môže byť, ak je ochotný niesť tú zodpovednosť.

Slogan: Villa Cassa, chrániť a kŕmiť. Chránime Vás pred šelmou už 33 rokov.

vila cassa

Pred vilou stojí ostraha. Maďo chodí z jednej strany na druhú, snaží sa byť nenápadný, no nedarí sa mu to. Hľadá spôsoby ako by sa dalo vôjsť dnu. Ostraha si ho všimne. Vyberie sa k nemu. Maďo stuhne.

sbs

Pomôžem Vám?

MAĎO

Stratil som sa.

SBSkár prižmúri oči.

sbs

Koho hľadáte?

Maďo vyberie zo zadného vrecka stránku z Forbesu, prstom ukáže na jednu z fotiek naj boháčov.

SBS

To ste správne. Máte dohodnuté stretnutie?

MAĎO

Nie.

SBS

Musíte si ho dohodnúť.

MAĎO

Máte číslo?

sbs

To Vám žiaľ nemôžem poskytnúť.

MAĎO

Ako si ho mám potom dohodnúť?

sbs

S tým Vám nepomôžem. Prajete si ešte niečo?

Maďo sa zahľadí na SBSkára.

MAĎO

Ste šťastný?

sbs

To nespadá do mojich kompetencií.

MAĎO

Ste človek?

sbs

Som?

MAĎO

Ďakujem, majte sa.

SBS

Pekný deň!

SBSkár sa vráti na svoje miesto. Maďo za ním chvíľu pozerá.

int., mamin byt, noc

Maďo telefonuje bratovi. Nevie sa mu dovolať. Sedí na posteli, pozerá do zeme. Počuť zvuk prelietajúcich lietadiel a sirény. Na vchodové dvere niekto zabúcha. Maďo sa zdvihne. Ide k dverám. Niekto stlačí kľučku a dvere sa otvoria. Maďo prekvapený. V dverách stojí dobre upravený muž.

detektív

Prepáčte, skúsil som, bolo otvorené.

Maďo sa zamračí.

MAĎO

Čo tu chcete?

DETEKTÍV

Samozrejme, prepáčte, nepredstavil som sa, nechcel som vstupovať bez Vášho vedomia, to nie. Pracujem na jednom prípade, som novinár.

MAĎO

Vypadnite.

DETEKTÍV

Ide o vášho brata.

MAĎO

Nechcem s vami hovoriť.

DETEKTÍV

Prepáčte, nechcel som Vás deranžovať.

MAĎO

Nechceli ste to nechceli ste tamto. Ďakujem, dovidenia.

Detektív sa usmeje, Maďo zavrie dvere. Otočí sa a detektív sedí v jeho kresle. Maďo nahmatá zbraň a vystrelí. Guľka preletí cez detektíva a zaryje sa do opierky.

DETEKTÍV

Nestrácajte nervy človeče. Chcem sa len porozprávať. Boli ste včera pri Villa Cassa, však?

Maďo otvorí dvere, detektív stojí tam, Maďo sa obzrie, na posteli nikoho niet.

DETEKTÍV

Hologram, človeče, hovoril som Vám, že nechcem vstupovať, bez Vášho dovolenia.

Maďo sa načiahne a rukou zatrasie detektívom.

DETEKTÍV

Ja som živý, áno. Ale ste aj Vy?

Maďo si napochytro chytí jednu ruku druhou. Detektív sa zasmeje.

DETEKTÍV

Ach jáj. Fajn, mám čo som chcel. Prepáčte ešte raz. Ešte sa stretneme, majte sa!

Detektív sa stratí v tmavej chodbe.

Úrad práce

Úradníčka mu vysvetľuje, že nemajú voľné pracovné miesta, ale môže sa zapojiť do vládneho programu, kde bude dostávať stravu a poukážky na ošatenie a energie. Bude operatívne nasadzovaný na práce, ktoré nikto nechce a roboty nie sú rentabilné.

kanál

Schádza oblečený v ochrannom odeve po schodíkoch do šachty s rúškom na tvári. Kde s hadicou ostriekava steny od usadenín a snaží sa preraziť upchaté rúry. Kýchne si. Nadáva. Zloží si na chvíľu masku, aby si utrel nos. Z otvoru nad ním sa vyvalia splašky.

Sprcha

S ďalšími robotníkmi sa sprchuje v spoločnej sprche.

Ext., ulica

Kráča ulicou. Bosá bezdomovkyňa v kabáte k nemu pristúpi a ponúka mu klbko zo špiny, pierok, špagátikov. On jej poďakuje, vezme si ho a dá jej poukážku.

MAĎO

Len toto mám pri sebe.

teta

Nechcem nič. Jeho sa spýtam.

Opodiaľ sedí dobre oblečený podnikateľ a telefonuje. Ruku má obtočenú okolo hlavy, keďže ľavou si drží telefón na pravom uchu. Do telefónu hlasno argumentuje niekomu na druhej strane.

(podnikateľ sa sťažuje novinárke, že ho neuviedla v tajnom spise, ktorý unikol na verejnosť odhaľujúcom korupciu, argumentuje, že takto ho pripravila o reputáciu a publicitu)

Pomedzi hosťí reštaurácie sa prechádza zanedbaná teta v kabáte, bosá. Keď príde za podnikateľom, ten si ju nevšíma. Napokon si dá dole slnečné okuliare a pozrie naňu. Ona nezrozumiteľne mumle, že takto sa na ulici nepatrí hulákať, že to učila aj deti v škole. Podnikateľ jej naznačí, aby prišila bližšie. Pozastaví svoj rozhovor a bezdomovkyni povie:

podnikateľ

Nevidíš, že telefonujem? Náj-di si prá-cu, piča!

Maďo nahmatá zbraň. Za plece ho chytí Detektív.

DETEKTÍV

Ale no. Čo tým vyriešite? Chcete skončiť v kempe?


Maťo stojí v parčíku. Večer. K hotelu sa blíži limuzína. Maťo si dáva kapucňu a pripravuje luk. Počujeme komunikáciu polície. Na Maťovej hlave sa trepoce červená bodka. Chlapík vystupuje z limuzíny. Čierny pikolík ho zavedie do hotela. Všetko je v poriadku.

---


Agent (Marcel) sa prechádza po Skirovom byte je zanedbaný. On spí. Čupne si k nemu a odfotí sa s ním. Ráno mu klope na dvere. Skiro si kvapká kvapky do očí. Poslali ho vraj z firmy, aby po odchode firmy zistil ako sa mu v nej pracovalo. Popritom sa ho spyta na jeho milostný život, da mu vyplnit dotaznik o spokojnosti s pracou. Pristavia sa pri dievcine v zelenom, že je to kurva. Odfotia sa spolu. Agent odchádza.

-

Agent navštívi sídlo OZka, kde dievčina pracovala. Od kolegov sa dozvie, že dievčina po rozchode so Skirom začala brať drogy, začalo to kvapkami do očí. A dlho už o nej nepočuli. Agent sa s nimi odfotí. Pýta sa ich, či má zmysel ich robota, keď už väčšina osád zanikla a chudoní žijú v špecializovaných rezerváciách. Oni sa priznajuú, že platy zatiaľ dostávajú.

-

Stretne sa s podivným mužom na ulici. Ten sa mu vyhýba kontaktu. Agent chce, aby ho odfotil. Urobí tak. Zarozprávajú sa. Vraj dostal naňho kontakt, že by mal záujem o jedno dievča. Ten len rozhadzuje rukami, že si ho musel s niekym pomýliť. V uličke ho drsne pritlačí k zemi. Muž len opakuje, že zmizla, že stávala na zastávke pamäti národa.

-

Agent stojí na zastávke, kde ju naposledy videl Skiro. Obzerá sa. Na zemi sú prázdne fľaštičky od kvapiek do očí. Pozbiera ich. Zastaví pri ňom auto. Hľadáte niečo? Pýta sa ho dlhovlasý muž. Dievčinu, v zelenom, zvykla tu stávať. Zarozprávajú sa, muž ho vezme so sebou na usadlosť v lese, kde žije komunita, ktorá pracuje na alternatívnych spôsoboch ako viesť vyrovnaný život. Bola tam aj dievčina v zelenom. Dostali ju z drog. Agent sa s nimi fotí. Dozvedá sa viac o dievčine, vydáva sa za jej milenca, ktorý sa do nej zaľúbil. Ukazujú mu zbrane, ktorými sú pripravení usadlosť chrániť. Fotí sa s nimi. Dievčina odtiaľ odišla už dávnejšie, nemajú o nej správy, ale vzala si luk.

-

Agent si na sietnici prehliada záznami. Natrafí na Maťa s lukom zadržaného minulý rok. Vyhľadá si jeho príbuzných a navštívi jeho mamu v sanatóriu. Tá mu hovorí, že Maťo je dobrý človek, že raz po ňu príde a zachráni ju. Agent sa s ňou odfotí.

-

Maťo navštívi podnikateľa, ktorého Maťo okradol. Rozpráva sa s ním o tom, prečo si myslí, že sa to stalo. Podnikateľ tomu nerozumie, ubezpečujú sa v tom, že ich presvedčenie o normálnosti je správne, že stoja na správnej strane

-

Agent sedí na lavičke a pozoruje okolie. V pozadí počujeme policajnú komunikáciu, v ktorej identifikujú bezpečnostné riziko, mladého komunistu. Agent ho vyhľadá a pod zámienkou pridať sa k hnutiu sa s komunistom rozpráva o tom, ako by chceli nastoliť socializmus. Komunista mu hovorí údaje o chudobe, nezamestnanosti, podvížive... Dievčinu zaprie. Tvrdí, že šelma nie je. To agenta vyvedie z mieri.

-

Stojí na ulici, vypne komunikátor s centrálou, zahodí telefón, peňaženku, kľúče. Prezlečie sa a zamaskuje. V zhone sa snaží niekam dostať, mimo mesta, cestuje, hlboko do prírody. Na jednom mieste v lese nachádza mŕtvych mužov v čiernom so šípmi v tele. Pred ním je vchod do jaskyne. Váha. Vstúpi dnu.

-

Na zemi sú rozsypané papiere, zdvihne ich a číta. Počujeme vnútorný hlas. Text popisuje, ako bola dievčina zaľúbená do Skira, ako sa sklamala, ako prepadla drogám, šlapala, bola v komunite, s komunistom, ako jej predstavivosť pomohla nájsť a premôcť ochranu šelmy. Ako ju prenasledoval agent. Postupuje hlbšie do jaskyne, otvorí sa pred ním priestranná hala so svetelným kuželom v strede. Tam stojí dievčina. On sa skryje v tme. Z druhej strany prichádza postava na vozíčku. Predstaví sa ako scenárista, vie prečo prišla, zabiť šelmu, ale tá je vymyslená (Všetko je vnútorným hlasom) Ona sa rotancuje. Bojuje, líška sa, zvádza. Scenárista potvrdzuje komunistove slová, hovorí o beznádejnej snahe, že všetko je dané nastavením, že vie o tom, že plní len úlohu. Hovorí o tom, že ľudia predsa vedia, že žiadna šelma nie je, ale čo z toho. Nabáda ju, aby si užívala, veď je mladá a krásna. Že kapitalisti si vždy nájdu riešenie. Že je to v nás, to šialenstvo. Vstane z vozíka. Má sa mu pozrieť do tváre. Vsunie jej nôž pod rebrá. Hovorí, že on je šelma, ona mu vraví, že je cynická obluda, on odpovie, že o tom vie, ale čo s tým spravia tí ľudia vonku. Pozerá sa do tmy. Sadne si do vozíka. Odchádzajúc šomre: musíte napísať vlastný scenár.

-

Z tmy sa vynára tvár agenta, v ruke má scenár, vyjavene sa díva. Vezme pero a zaškrtá posledný odstavec. Začne písať. Dievčina sedí vedľa neho v kine.

zomrie, hra ide dalej