|
Titulková
sekvencia, KÓMA: III. Vražda Spiaca postava pláva ulicami Košíc, na
ktorých je život "zamrazený" ako na "3D fotke". EXT.
RÁNO, LES Motorkár pristúpi k monolitu, ktorý je
absolútne čierny. Opatrne načiahne ruku, spraví krok a
stratí sa v ňom. INT. DEŇ,
EVIN BYT Do Evinho v bytu niekto vtrhne. Viktória sa skryje za
závesom. Postava muža naponáhlo prechádza Evinými
vecami. Necháva po sebe rozhádzané veci, berie krabicu s
diskami a dokladmi o Evinej pracovnej náplni. Odchádza z bytu.
Viktória vychádza zo skrýše. V rukách drží
Evin preukaz, ktorý si prezerala. Vykĺzne z bytu aj ona. int. deň,
vlak Adam cestuje vlakom do Bratislavy, vyberá z kapsy
obálku, otvorí ju, je v nej USB kľúč. Vsunie ho do
notebooku a prezerá obsah. Je na ňom jediná fotografia z ich
školského výletu. Prezerá si tváre spolužiakov.
Nečujne vyslovuje ich mená. Na fotografii Eva stojí vedľa
Marcela, obaja sa tvária vážne, kým ostatní sa
usmievajú, alebo robia grimasy. Okolo prechádza malý
chlapček a pristaví sa pri Adamovi. chlapček To si ty ujo? ADAM Tento tu. CHLAPČEK Ja som myslel, tento. Ukáže na Marcela. ADAM To je Marcel, šéf triedy. Pozri má iné
vlasy, ja nemám také. CHLAPČEK Ale tváriš sa takto. Adam sa poobzerá po vozni. Prejde chlapčekovi rukou po
vlasoch. ADAM Ja som tento. Ukáže ešte raz na seba a pokúša sa zopakovať
grimasu z fotografie. Chlapček sa snaží po ňom opakovať. Smejú sa. ADAM Kde máš rodičov? CHLAPČEK Tam sú vzadu. Adam sa vystrie, aby sa pozrel smerom, ktorým chlapček
ukazuje. Na konci otvoreného vozňa vidí od chrbta
manželský pár. CHLAPČEK Prečo sa oni dvaja nesmejú? ADAM Neviem, nepamätám sa už prečo, asi mali
zlý deň. CHLAPČEK Aj ty máš zlý deň? Adam sa znovu pokúsi o grimasu. Prichádza
sprievodca a kontroluje lístky. Trochu sa zľakne Adamovej grimasy.
Chlapčeka volá otec. EXT. DEŇ,
MESTO Vyšetrovatelia sedia v Staroprameni na Rastislavovej ulici,
objednali si nakladaný hermelín podľa Igora Libu,
rozprávajú sa. POLICAJT Vysvetli mi prosím ťa, čo teba priviedlo k
práci policajta, veď ty máš na viac, jak toto tu riešiť akože
prípady, kde o nič nejde. POLICAJT 2 Veľmi som sa smial na vtipoch o policajtoch a raz som sa
smial jednému policajtovi, ktorý ma mal akože pokutovať, za to,
že som nedal smerovku, keď som sa v noci o tretej vracal domov z jednej akcie a
ani som nenafúkal, len smerovku som nevyhodil na moste na KVP. A on, že
keď je mi jeho práca taká smiešna, či si to s ním
nevymením. A odvtedy som to nosil v hlave. POLICAJT A jak si sa dostal vlastne ku mne, kto ťa preradil, ty si bol
pochôdzkar nie? POLICAJT 2 Hej, buzeroval som ľudí, že nenosia rúška a
tak. Raz som bol s jedným kolegom večer v meste dohliadať nad
verejným poriadkom a chodila pomedzi ľudí Zuza, vieš
ktorá, tá žobráčka. POLICAJT Uslintaná Zuza? POLICAJT 2 Presne tá. Snažili sme sa jej dohovoriť, aby odišla
preč, ale nedala si povedať, tak kolega ma prehovoril, aby sme ju odtiahli
nasilu. Tak sme ju stiahli do podchodu, na Mlynskej taký podchod tam je,
jak bicykle predávajú. A tam mi hovorí ten kolega, nebudem
menovať, lebo už tak má problémy, aby som ju podržal. A z rozbehu
ju kopol kolenom do brucha. Ja som to nechápal, že čo sa deje. Ona sa
smiala, A on ešte niekoľkokrát to urobil. POLICAJT Hovädo ty vole. Ticho sedia. Čašník im prinesie hermelíny.
Pustia sa do nich. POLICAJT A potom? POLICAJT 2 Nič, išla zase žobrať. POLICAJT Oni sú nezničiteľní. POLICAJT 2 A tak som si povedal, že toto robiť nebudem, bol som za
nadriadeným a dohodol som sa, že ma preradia. Tak som tu. POLICAJT Chápem už. Ale aj tak, ja som myslel na to, že ty si
chcel robiť filmy nie? POLICAJT 2 Chcel, ale serem na to. Nie sú peniaze, čas, ľudia ani
diváci. Kolega prikývne. Jedia. POLICAJT S tou Evou v kóme nie je čo riešiť. Tam nemáme
žiadne stopy po cudzom zavinení, na to sa môžeme vysrať,
spíšeme správu zajtra. POLICAJT 2 Mh. EXT. DEŇ,
MESTO Viktória kráča uličkami, opatrne sa
obzerá. INT. DEŇ,
KLINIKA Eva v nemocnici pokojne leží na svojom lôžku,
prístroje pípajú. EXT. DEŇ,
MESTO Viktóriu niekto stiahne z ulice do tmavého
podchodu. Chlap, ktorý hľadal Evu v skúšobni a prehľadal jej byt
Viktóriu pritlačí k stene. CHLAP Kľud! Eva vypliešťa na muža oči. on jej jednou rukou drží
ruky, druhú ma pritlačenú na jej ústa. CHLAP Teraz ti pustím ústa. Nekrič. Len mi pokojne
odpovieš a neublížim ti. Viktória prikývne. CHLAP Bola si tam sama? VIKTÓRIA Mh. CHLAP Videla si ma tam? Viktória váha, nesúhlasne pokýve
hlavou. Muž jej stisne ruky, až ona zjojkne. Prikývne, že videla. CHLAP A neklam mi! Pozerajú si uprene do očí. CHLAP Čo si tam robila? VIKTÓRIA Bola som,... zvedavá len. CHLAP Na čo? VIKTÓRIA S vami to nemá nič! CHLAP Pracuješ pre niekoho? VIKTÓRIA Nie, ja som tam bola náhodou. CHLAP Pre Rusov? VIKTÓRIA Nie, nie, ja som jej spolužiačka, ona je v kóme, dvere boli otvorené, tak... Chlap ju ovoniava. Púšťa jej ruky. Spúšťa ruku
pozdĺž jej stehien, pozrie sa dolu a prstami prechádza po jej bruchu.
Viktória sa ani nepohne. VIKTÓRIA Nevidela som nič! CHLAP V kóme? Kde leží? VIKTÓRIA V starej nemocnici myslím. Chlap ide s rukou vyššie a kopíruje krivky jej tela. CHLAP Čo sa jej stalo? VIKTÓRIA Neviem, nebola som s ňou roky, len teraz som sa dozvedela, že
upadla do kómy, to je všetko. CHLAP Daj mi telefón! VIKTÓRIA Čo? CHLAP Tvoj telefón! Viktória pomaly vyberie telefón z kabelky.
Chlap ho vezme a prezerá kontakty a správy. CHLAP Dáš mi svoje číslo? VIKTÓRIA Chceš sa ešte stretnúť? CHLAP Možno. VIKTÓRIA Prečo? CHLAP Čo prečo? VIKTÓRIA Prečo možno? CHLAP (zasmeje sa)
Strčí si jej telefón do vrecka, ona
zaprotestuje, on jej priloží prst na ústa. Nakloní sa k
jej uchu a zašepká. CHLAP Ešte sa uvidíme. Možno. Zmizne za roh. Z Viktória opadne napätie.
Upravuje si šaty a obzerá sa. EXT. DEŇ,
MESTO Maťo, Evin spolužiak, strieka komerčné grafiti pred
akousi administratívnou budovou, v prestávke si na mobile pozrie
správu o Eve v kóme. Pristúpi k nemu Marcel (tiež
spolužiak). Maťo Pozri! Ukáže Marcelovi správu. marcel Ach, nie! MAŤO Hovoril som ti, že máme dať to stretko. MARCEL Kokos, hej! Ale kto má dnes čas na také! MAŤO Možno už nebude vôbec. Maťo ušúľa jointa a zapáli ho. MARCEL Vlastne, neviem, či je to o čase, alebo o tom, že už nikto
nikoho v skutočnosti nezaujíma. Pozri, tu ich mám skoro
všetkých - kamarátov. Vidím, čo robia, kde sú a to
nám stačí. MAŤO Ale Eva tam nie je. Marcel skroluje kamarátov na sociálnej sieti. MARCEL Máš pravdu. Ani som si to nevšimol. A pri tom... MAŤO Na škole ste boli ako brat a sestra. Marcel si potiahne s jointa, zažmúri oči a v
kútiku sa mu objaví slza. MARCEL Do piči! Všetko je to už v hajzli! MAŤO Veru, aj toto tu! Ukáže na farebný gýč na stene, z
ktorého stekajú pramienky čerstvej farby. MARCEL Musíme niečo urobiť, niečo vymyslieť! MAŤO Čo máš na mysli? MARCEL Neviem, niečo! MAŤO Ja som bol do nej zaľúbený, to vieš? MARCEL Ale čosi! MAŤO Fakt! MARCEL Ona je lesba, to vieš, nie?! MAŤO A to vadí? Marcel sa usmeje. MARCEL Mňa fascinovala, že bola na okraji, neviditeľná, ale
akoby mala jasno. MAŤO Úplne iná ako ostatné baby vtedy. MARCEL Ale nikdy som ju nevnímal tak, sexuálne
myslím. MAŤO Mňa to napadlo, raz sme sedeli vedľa seba na etike, keď sme
mali stoličky v kruhu a v jeden moment si akoby oprela nohu o moju. Akoby nič,
ale ja som to vnímal, chápeš, ako prejav, istej
náklonnosti, ktorá nebola nevinná. MARCEL Vôbec nemala tie pohnútky, myslím si.
Alebo, ktohovie. My sme boli ako súrodenci, alebo komplici lepšie
povedané. Intelektuálne na jednej vlne, ako dva majáky na
púšti. MAŤO Prečo si s ňou prerušil kontakty vlastne? Marcel podá jointa Maťovi. MARCEL Však vieš, zobralo ma to celé. Ona sa úplne
odstrihla, stratila sa, veď s nami ani nedokončila nakoniec. A paradoxne
tá naša blízkosť sa stala v tej chvíli toxickou. MAŤO Ako to myslíš? MARCEL Dve silné mysle, každá idúca za svojim
cieľom v komunite, ktorá čakala nejaký katarzný akt
spojenia sa v tej tragickej chvíli. Jeden musel ustúpiť, inak by
neprežil. MAŤO To je nejaká poézia? MARCEL Poézia hrôzy. Stoja ticho a dívajú sa na grafiti,
ktoré sa hýbe a mení tvar do podoby lebky. MAŤO Musíme prestať s trávou. MARCEL Nerobí mi to dobre, tiež. MAŤO Koľko nám zaplatia, že to preťahujem už o
týždeň? MARCEL To je v pohode, s tým sa netráp, podľa dohody. Nič nekrátia. Len to dorob už konečne! INT. DEŇ,
KLINIKA V nemocnici je rušný deň. Postava chlapa
prechádza chodbami a izbami. Nikto mu nevenuje pozornosť. Na chodbe ho
zastaví dôchodkyňa. dôchodkyňa Kowalski! Chytí chlapa za rukáv. Ten na ňu
vytreští oči. DÔCHODKYŇA Doktorko! Chlap jej chytí ruku. Ona ho chytí aj druhou
rukou. CHLAP Babka, ja nie som... DÔCHODKYŇA Tu som, tu sú tie papiere, z toho vyšetrenia, čo ste
chceli. Nevedia stále, čo mi je. CHLAP Ukážte. Pozerá si papiere, ktoré mu pani strčila pod
nos. CHLAP Máte zvýšené hodnoty, tu a tu. Ale nie
je to nič vážne. Obzerá sa. Okolo prechádza personál
nemocnice, ona sa snaží postaviť sa k nim chrbtom. CHLAP Poďte so mnou! Vezme tetu za rameno a kráča s ňou po chodbe,
prezerá si tabuľky na dverách. CHLAP Tu si sadnite a počkajte kým vás
zavolajú. DÔCHODKYŇA Ďakujem, ďakujem pekne! Chlap ju usadí, otočí sa odíde.
Otvára dvere v lôžkovej časti, napokon narazí na Evinu
izbu. Vojde dnu a zatvorí dvere. Obzerá sa. Povytrháva jej
hadičky a pritlačí na tvár vankúš. EXT. DEŇ,
MESTO Čas plynie, život vonku ide ako obvykle. Cez park pred
nemocnicou precvála kôň s tučným cigánom v sedle. INT. DEŇ,
ambulancia Lekári sedia v ordinácii nad výsledkami
Eviných vyšetrení. LEKÁR Je to záhada. Vyzerá to ako autoimunitná
reakcia. Zranenie na hlave pochádza z pádu, ale
nesúvisí s komatickým stavom. Sken mozgu je v poriadku. Tu
v tejto oblasti sú stiahnuté kapiláry, akoby boli v kŕči.
Nevidel som nič také, ani v databáze o tom nič nie je.
Písal som kolegovi Malému, ktorý pôsobí na
univerzitnej nemocnici v Pekingu. Prejavil o prípad záujem, ale
nevedel zatiaľ povedať, čomu by sme mohli prisudzovať pôvod takejto
reakcie. Lekár 2 Ja ti neviem, predošlá závislosť na
tvrdých drogách, covid, vakcinácia, dlhodobá
izolácia a náhla zmena s ľahkou intoxikáciou alkoholom, to
mi príde, ako dobrý kokteil, ktorý mohol spôsobiť
oveľa komplexnejšie problémy, ako len zúženie kapilár,
tých malých cievok, hoc v oblasti amnibuli. LEKÁR Veď práve, čakal by som závažné
poškodenia viacerých orgánov, či iné stopy a
signály, ale ona je kompletne v poriadku, iba má
zúžených niekoľko kapilár. To je pozoruhodné. LEKÁR 2 Vôbec nevykazuje symptómy toho, čo nám tu
píšu v policajnej správe. LEKÁR Čo navrhuješ? LEKÁR 2 Zvolajme konzílium, nech prídu aj kolegovia z
iných oddelení. LEKÁR TO by som nerobil. LEKÁR 2 Prečo? LEKÁR Nemyslím, že je to dobrý nápad,
myslím, keď som do toho zatiahol Číňanov. LEKÁR 2 Aha. Počuť akýsi hluk. INT. DEŇ,
KLINIKA Odrazu chlapa niekto zrazí k zemi kovovou tyčou.
Motorkár chlapa vyhodí oknom. Do izby vbehne personál
nemocnice, je v nej už len Eva a stopy po boji. Začína sa boj o jej
záchranu. Vidíme čierny obdĺžnik vytetovaný na jej nohe. EXT. DEŇ,
MESTO Maťo dokončuje svoje grafiti. Vidíme na ňom
zvláštnu budovu a podchod. Obraz ožíva, vstupujeme doň.
Prechádzame podchodom s vysokým klenutým stropom, po
stranách sú výklady a balustrády, cez ktoré
vidíme do dvorov. Podchod ústi do kruhového,
krytého námestíčka uprostred domu v strede, ktorého
je fontána a vedú z neho ďalšie dve ramená podchodov.
Farby sú jesenné, pastelové, teplé svetlo. V
podchodoch je rušno, okrem bežných ľudí sa podchodmi
prechádzajú vysoké postavy, možno 5-6 metrov
vysokých ľudí, ktorí predvádzajú
nejakú módnu značku, prechádzajú sa, alebo
postávajú opretý o steny. Prichádza k nám
jedna z postáv. postava Dáš si? Eva, tiež nadmerne vysoká, si vezme z vrecúška
nejakú hustú, tmavú rastlinnú pastu a
natlačí si ju pod peru. EVA Tieto šaty mi nesedia. (huhňavo) Prezerá si oblečenie. Je v nemocničnej košeli. POSTAVA Tak poď, prezlečieme ťa! Postava ju chytí za ruku a jemne ťahá do
vnútrobloku. Eva sa obzerá za seba, akoby na niekoho čakala.
Vývoj scenára seriálu Kóma podporil Audiovizuálny fond |