Filmová škola

Učím predmety spojené s videom na Škole umeleckého priemyslu v Košiciach. V rámci karantény spôsobenej covidom-19 som sa dostal k tvorbe videolekcii, ktoré používam aj pri výuke. Počas štúdia na FTF VŠMU v Bratislave som pomáhal rozbiehať sekciu videoblogov na sme.sk a v rámci toho vznikla aj Malá škola strihu. Postupne sem plánujem pridávať ďalšie video lekcie a učebné materiály.

videotvorba: Filmové profesie
14:33 min, 2021
V dnešnej videotvorbe si predstavíme jednotlivé zložky filmového štábu. Výsledný obrázok nájdete tu.

videotvorba: Zoznámte sa s Premiérom
25:17 min, 2021
Chcete sa spoznať s Premierom a vedieť si tak postrihať svoj film , či video? Pozrite si návod, ktorý vznikol v rámci vyučovania počítačovej animácie na Škole umeleckého priemyslu v Košiciach.

videotvorba: Parallax efekt vo Photoshope
25:09 min, 2021
Ako jednoducho rozhýbete fotografiu a vytvoríte tak pôsobivú animáciu vo Photoshope?

videotvorba: Ako vytvoriť videonávod?
15:45 min, 2020
Prvá videolekcia videotvorby vznikla v karanténe spôsobenej pandémiou COVID-19.

videotvorba: Čo je to product placement?
59:39 min, 2009
Prednáška na pôde Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave v rámci predmetu marketingovej komunikácie pod vedením Ing. Kataríny Dražovej.

Otázky a odpovede - cesta strihača
3:08 min, 2007
Základný princíp väzby záberov vo filme. Toto poznanie sa vzťahuje na množstvo ďalších zásad v skladbe filmu. Použitý text z knihy Jana Kučeru - Střihová skladba ve filmu a v televizi (a.k.a. kódex strihača).

Filmová os
1:41 min, 2007
Aby sa divák orientoval vo filmovom priestore, na to nám slúži niekoľko jednoduchých pravidiel.

Veľkosť záberu
1:10 min, 2007
Základným kameňom filmu je záber. Dnes si teda rozdelíme typ záberov podľa veľkosti a načrtneme si ich význam.
VC - veľký celok - záber prostredia bez zjavného objektu záujmu
C - celok - objekt záujmu zaradený v prostredí
PC / AP - polocelok / americký plán (v amerických filmoch záber po kolená, zvyčajne rozhovor viacerých osôb)
PD - polodetail - dostávame sa bližšie k objektu záujmu, pričom cítime pozadie
D - detail - pozadie ustupuje, dostávame sa dovnútra
VD - veľký detail - vypichujeme, zdôrazňujeme, odhaľujeme výsek

Predsnímacie jednoty
2:51 min, 2007
Aby sme vytvorili z predkamerovej reality realitu filmovú musíme dbať na predsnímacie jednoty.

Nové možnosti strihu
1:41 min, 2007
Potom ako filmári zistili, že film nemusí byť len záznamom divadelného predstavenia, že môžu film strihať, že sa dajú robiť detaily, rozvinuli možnosti filmového rozprávania určitého deja. Strih však slúžil viacmenej len na plynulé vyrozprávanie udalostí. Až neskôr prišli sovietski montážnici, ktorí objavili nové možnosti, ktoré im strih ponúka.

Načo je komu strih? 2/2?
1:26 min, 2007
A tu je ešte jedno ilustračné videjko, kde je tá istá situácia natočená najprv v jednom statickom celkovom zábere a vzápätí nato je verzia rozzáberovaná, odhaľujúc tak nie len akciu, ktorá bola v celku nečitateľná, ale aj vzťah medzi postavami, ešte pred tým ako sa stretnú.

Načo je komu strih? 1/2?
1:45 min, 2007
Toto je úvod do mojej malej školy strihovej skladby, kde si povieme niečo o tom, ako človek vníma obraz.